Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Hultsfred. Genom att använda Dagens Hultsfred tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Swedbank höll kontoret i Hultsfred stängt under fyra veckor i somras. Foto: Ossian Mathiasson

Swedbank höll stängt i en månad – oklart hur det blir nästa sommar

Swedbank stängde ner sitt kontor i Hultsfred under fyra veckor i somras. Om det blir ett liknande upplägg nästa sommar är oklart.
– Det finns inga beslut på det just nu, säger Ulf Månsson, kontorschef i Hultsfred och Oskarshamn.

Annons:

Den lokala banken i Hultsfred höll stängt under fyra veckor (vecka 28 till 31) i somras innan de öppnade upp banken precis som vanligt igen. 

– Reaktionerna har varit väldigt balanserade. Det har inte varit någon kritik efteråt som jag har fått till mig men det är klart att alla inte är nöjda när man gör den typen av förändringar. Det får man ha respekt för. De flesta av tjänsterna som man utför på banken kan man göra själv via internetbanken eller mobilappen och före stängningen hjälpte vi många kunder till att lösa ärenden som man ofta gör på banken. De flesta var jättenöjda med att få den hjälpen, säger Ulf Månsson. 

"Finns inga beslut på det"

Antalet besök på kontoret i Hultsfred har blivit betydligt färre med anledning av att kunderna löser sin vardagsekonomi på egen hand i allt större omfattning. Månsson menar att digitaliseringen påverkar många branscher och banken är en sådan. 

– Kunderna, oavsett var man bor i landet, går mot att använda banken på ett annat sätt än vad man har gjort tidigare. Många ärenden är enklare att göra själv än att gå till ett bankkontor. Vi ser att kundflödet har minskat väldigt mycket de sista åren. Man väljer att göra sina ärenden själv, sedan finns det undantag där man måste besöka ett bankkontor. En del kunder är inte lika intresserade och kunniga så vi försökte hjälpa dem så att de kunde utföra det man ville under den stängda månaden. Det fanns möjlighet att vända sig till Oskarshamn vid akuta ärenden men det har gått över förväntan, säger han. 

Hur tänker du kring nästa sommar?

– Jag har inte funderat på kommande sommar. Vi får väl se när vi närmar oss, det finns inga beslut på det just nu. 

Hur var trycket när ni öppnade upp igen efter sommaren?

– Då var det väldigt mycket kunder som kom in. Med facit i hand så borde vi ha haft en personal till, det blev väldigt mycket kunder. Sedan har det lugnat ner sig allt eftersom, nu är det som vanligt.

Annons:

Ossian Mathiasson

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagenshultsfred.se

0703787116

0 kommentarer

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

Annons: