Annons:

Nämndens ordförande uppskattar synpunkterna: ”En gåva”

Per-Inge Pettersson ser ett stort värde i att socialförvaltningen får ta emot synpunkter på deras arbete. Under första halvåret har det kommit in 15 synpunkter och merparten är klagomål.
– Vi har alltid sett synpunkter som en gåva, säger socialnämndens ordförande Per-Inge Pettersson (C).

Annons:

Som en del viktig del i kommunens kvalitetsarbete får socialförvaltningen ta emot och hantera synpunkter på verksamheten. Det har registrerats 15 synpunkter under första halvåret, vilket är två färre än förra året under samma period. 13 stycken var klagomål, en innehöll beröm och en var en fråga. 

– Det är ganska likt mot förra året vad synpunkterna berör. Det är fortfarande bemötandefrågor som är den tyngsta kategorin. Vi har alltid sett synpunkter som en gåva och har ingen anledning att göra vågen för att det är färre synpunkter, säger Per-Inge Pettersson och fortsätter: 

– Vi har med bemötande i vårt målarbete och mäter hur de enskilda upplever bemötandet. Det man inte hade reagerat på för fem år sedan reagerar man på idag och gör en synpunkt. Personalen vet att vi arbetar mot ett bra bemötande och uppskattar synpunkterna. 

"Vad gör man åt dem?"

På kommande verksamhetsdialoger kommer man diskutera vad man har lärt sig av synpunkterna som har kommit in. 

– Vad gör man åt dem och hur används dem för att bli ännu bättre? De ska redovisas för oss politiker, vilket skapar ett visst tryck ute på arbetsplatserna med att hålla oss underrättade. Vi kommer alltid diskutera synpunkterna, säger Jonny Bengtsson (S), andre vice ordförande i socialnämnden.

En synpunkt som kom upp under första halvåret var att hemtjänstpersonal inte hade tagit av sig ytterkläderna vid besök hos en brukare som inte kände sig bekväm med det.

Annons:

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagenshultsfred.se

0703787116

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt