Annons:

Flygplatsen går 600 000 back – varje vecka

Flygplatsen i Region Kalmar är en enorm förlustaffär för Region Kalmar just nu. Foto: Pressbild

Flygplatsen går 600 000 back – varje vecka

Region Kalmars köp av halva flygplatsen i Kalmar kostade skattebetalarna 80 miljoner. Nu går driften 600 000 kronor back – per vecka. I dag skickade ägarna, Kalmar kommun och Region Kalmar, ett vädjan om ekonomiskt stöd till regeringen.

Annons:

Regionens köp av halva flygplatsen i Kalmar mötte stenhård kritik från både miljörörelsen och norra delen av Kalmar län som ansåg att deras egen nytta av att äga en flygplats var ytterst begränsad.

Summan landade på 80 miljoner. Nu går bolaget 600 000 kronor back – varje vecka. I dag skickade ägarna, Kalmar kommun och Region Kalmar, ett brev till berörda parter – bland annat finansminister Magdalena Andersson, där man vädjade om ekonomiskt stöd.

 Kan tvingas flygplatsen

Flera åtgärder har vidtagits för att minska förlusten. Maximal korttidspermittering är genomförd sedan 24 mars, öppettiderna har dragits ned och bara samhällsviktiga linjer körs. Likväl är alltså förlusten hisnande 600 000 per vecka.

”Om inget händer kommer man bli tvungen att stänga flygplatsen och varsla personalen för uppsägning. Det innebär också att flygtrafikledningen kommer få stänga och att flygledarna inte kommer kunna upprätthålla sina behörigheter. Detta får även till effekt att allmänflyget inte kan nyttja flygplatsen. Det får också till följd att flygplatsen inte kommer kunna ta emot samhällsviktiga transporter”, skriver parterna till regeringen.

 "Måste få mer stöd"

I sin argumentation hänvisar ägarna till ett beslut i EU där flygplatsen bedömts vara samhällsviktig. Trots det är flygplatsen exkluderad i den upphandling av samhällstransporter som regeringen presenterade i går.

”Kalmar Öland Airport är den enda flygplatsen söder om Sundsvall som av EU kommissionen bedömts som samhällsviktig, även kallat SGEI (Services of General Economic Interest). EU kommissionens ställningstagande grundar sig på att vår region inte har andra godtagbara alternativ. Mot den bakgrunden är det med största förvåning vi konstaterar att inte Kalmar Öland Airport är med på listan. Sverige går därmed emot ett ställningstagande som EU-kommissionen gjort. Av de flygplatser som nu får ta del av upphandlingen finns regioner som har snabbare transporter till Stockholm, än vad Kalmar har med andra kollektiva transportslag”, skriver Region Kalmar och Kalmar kommun.

Brevet avslutas med en vädjan:

”Kalmar Öland Airport måste få mer stöd för underskottstäckning och även bli en del av den upphandling som nu planeras för andra delar av Sverige.”

Annons:

Jakob Karlsson

jakob.karlsson@dagenshultsfred.se

073 501 41 26

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt