Annons:

Ny infart till Järnforsen ska leda bort tung trafik från villakvarteren

Frågan om att bygga en ny infart från riksväg 47 till industriområdet i Järnforsen, där bland annat Plannja har sin verksamhet, har legat i malpåse i många år. Nu tittar Hultsfreds kommun på frågan igen och förhoppningen är att minska den tunga trafiken i villakvarteren. Foto: Ossian Mathiasson

Ny infart till Järnforsen ska leda bort tung trafik från villakvarteren

Den tunga trafiken som kör igenom villakvarteren i Järnforsen är ett problem. Nu har Hultsfreds kommun väckt frågan om att bygga en ny infart till ortens industriområde från riksväg 47.
– En ny anslutningsväg in till Plannja och industriområdet i Järnforsen är tankar som har återuppväckts, säger kommunalrådet Lars Rosander (C).

Annons:

I samband med kommunstyrelsens arbetsutskotts sammanträde på tisdagen togs ett första steg mot att Järnforsen ska få en ny infart från riksväg 47 – efter många, många års väntan. 

Kommunalrådet Lars Rosander berättar att det rör sig om en ny anslutningsväg in till Plannja och industriområdet i Järnforsen. Faktum är att Plannja väckte frågan redan 2012 och politikern Anders Andersson (KD) skrev en motion i ämnet samma år. 

"Både störande och farligt"

Den mest problematiska delen är den tunga lastbilstrafiken som kör rakt igenom orten och passerar flera villakvarter på sin färd fram till industriområdet. Det är något som förekommer under många timmar på ett dygn. 

– Det kan ge problem i olika sammanhang och vara både störande och farligt. Om man bygger en avfart från riksväg 47, strax utanför Järnforsen, kan man ta sig direkt till industriområdet. Det krävs dock att det byggs en ny bro över Emån, säger Lars Rosander. 

Kommunledningen pratar initialt om att inleda en åtgärdsvalsstudie och på så vis undersöka olika möjligheter och beräkna kostnader för att få till en ny anslutningsväg. 

– Det är något som kommer hålla på i flera år, men så här konkret har det väl inte varit tidigare om jag jämför med hur det är just nu. Det diskuterades 2012, men det hände ingenting efter det, säger Rosander. 

Ny infart kostar många miljoner

Avfarten lär med stor sannolikhet byggas vid antingen Slättäng eller Klövdala, strax utanför Järnforsen. Sträckan mellan riksvägen och industriområdet skulle i så fall landa på lite drygt en kilometer.

– Det finns en plan men ett stort arbete ligger i att hitta finansiärer. Totalt sett kommer projektet kosta 25–35 miljoner kronor. Trafikverket kommer inte betala någonting mer än kanske avfarten från riksvägen. Finns det EU-medel? Kan Region Kalmar län, Hultsfreds kommun eller företag gå in med pengar? Det är vad som ska undersökas i den här studien som är på gång. Vi har inte fattat beslut om studien men vi har fått en del förhandsinformation. 

Mack och rastplats?

Oppositionsrådet Tomas Söreling (S) berättar att det har dykt upp flera andra tankar kring projektet.

– Det skulle kunna bli en rastplats och en mack vid den nya avfarten med tanke på att det saknas i Järnforsen. Det är sådana frågor som finns med i diskussionen. Även om det bara är visionärt så var det något som vi nämnde, säger Tomas Söreling. 

Plannja har sin bas i Järnforsen och är uppe i en jättestor investering med att rusta upp produktionsanläggningens samtliga elva linjer för 80 miljoner kronor.

– Plannja väckte frågan 2012 och har sedan dess investerat allt mer, utökat sin produktion och har fler transporter som går igenom samhället. Det finns andra industriföretag och invånare i Järnforsen som har pratat om en ny infart. De tycker inte om att det är så mycket tung trafik inne i samhället, säger Rosander. 

Annons:

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagenshultsfred.se

0703787116

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt