Annons:

Jennifer vågade satsa mitt i pandemin – ”Känner att jag inte räcker till”

Jennifer Nilsson har nu drivit en egen frisörsalong i Målilla i drygt ett år.

Jennifer vågade satsa mitt i pandemin – ”Känner att jag inte räcker till”

Mitt under brinnande pandemi öppnade Jennifer Nilsson upp portarna till sin egen salong i Målilla. Responsen har varit långt över förväntan.
– Jag känner till och med att jag inte räcker till. Ibland känns det som att jag hade kunnat jobba från morgon till natt för att hinna med, säger Jennifer Nilsson.

Annons:

Att kliva in i Jennifer Nilssons egen salong, Jennifers Hårfix, i centrala Målilla, andas på många sätt 2021. Dels för den stilrena och moderna inredningen. Men också för det man som kund möts av precis innanför entrén. Där står ett litet bord med handsprit och munskydd.

– Det är inte så många kunder som väljer att ta på sig ett munskydd, men jag vill i alla fall erbjuda det till de som vill ha. Många frågar om de måste använda det, men för mig är det inget måste utan en frivillig grej, säger Jennifer Nilsson.

Jobbar med munskydd

Jennifer själv däremot jobbar ständigt med munskydd.

– Det gör jag hela tiden. Visst är det lite jobbigt, men jag kan inte tänka mig att jobba utan det heller. Jag tycker att det känns mycket säkrare gentemot kunden, säger hon.

Hur är det att jobba som frisör i Corona-tider?

– Det är väldigt speciellt förstås. Städar gör man ju alltid i vanliga fall, men det är mycket mer nu. Det är mycket mer att tänka på nu än om Corona inte hade funnits.

Bra respons

Vi går tillbaka närmare två år i tiden. Sommaren 2019 började Jennifer Nilsson spåna på att öppna en egen frisörsalong hemma i Målilla.

– Då var jag anställd i en annan salong och kände att det var dags för mig att göra något nytt. I november samma år tänkte jag att är det någon gång jag ska göra något är det nu och i december sa jag upp mig.

Lokalen där salongen ligger hyr Jennifer av sin pappa och efter en del renovering var det öppning den första april för drygt ett år sedan.

– Min tanke var att börja halvtid till en början för att se hur det skulle gå. Där fick jag öka upp ganska snabbt. Det var jättebra respons från dag ett, säger hon med stolthet, tacksamhet och glädje i rösten.

”Var absolut nervöst”

Från det att Jennifer tog beslutet att starta eget tills det att portarna slogs upp förändrades världen.

– Först när man började höra talas om Corona tänkte jag att det kommer nog inte hit. Men ju närmare det kom desto nervösare blev jag. Jag hade satsat en del pengar och funderade på om kunderna skulle våga komma. Det var absolut nervöst.

Den där nervositeten kunde hon snabbt släppa. Invånarna i Målilla med omnejd visade tidigt att de uppskattade initiativet.

– Det har verkligen gått jättebra för mig. Jag har att göra hela tiden och det bokas upp tider långt i förväg. Jag har öppet senare tre kvällar i veckan och de tiderna är populära. Det är full rulle hela dagarna och det är såklart jätteroligt.

Hade du trott på den responsen?

– Verkligen inte. Ett nystartat företag tar tid att bygga upp, även utan Corona. Trots pandemin har det visat sig att folk vågar gå och klippa sig, majoriteten av dem såklart.

Bra marknadsföring

Snart 26-åriga Jennifer Nilsson har svårt att säga varför hon och hennes företag har tagits emot så bra.

– En sak kan vara att jag är ensam i salongen. Det är lugnt och inte massa spring. Oftast har jag bara en kund på plats, ibland kan det vara två, men då frågar jag så att det är okej innan. Det kanske gör att kunderna känner sig trygga i det läget som vi är i världen. Sen handlar det nog om bra marknadsföring också. Folk pratar bra om mig så här långt och det är den bästa marknadsföringen man kan få. Och jag har inte bara Målillabor som kommer till mig utan det är kunder från hela kommunen, men också från orter som Högsby, Fågelfors och Kvillsfors. Det är roligt.

Hur kan du och salongen utvecklas ytterligare?

– Jag kommer aldrig att vara nöjd och älskar att utbilda mig. Det har varit en hel del digitala utbildningar under året. Jag har gesällbrev och planerar att göra mitt mästarbrev inom kort.

”Älskar att möta kunder”

Jennifer Nilsson säger att hon stundtals känner att hon inte räcker till.

– Så känner jag. Det är jobbigt att säga nej till kunder på grund av att tiden inte räcker till, jag vill ju hjälpa alla som hör av sig. Ibland känns det som att jag hade kunnat jobba från morgon till natt för att hinna med, säger Jennifer Nilsson.

Samtidigt öppnar hon upp för ytterligare en frisör i salongen i framtiden.

– Någon gång vill jag ha någon hos mig. I nuläget vet jag inte om det skulle vara en anställd eller att någon hyr en stol hos mig. Men att utöka med en frisör i salongen ligger i min plan.

Vad är det bästa med att vara frisör?

– Jag älskar att möta kunder, få vara kreativ och visa kunderna att de kan känna sig trygga hos mig. Jag tycker verkligen om allt som har med yrket att göra. Färgning ligger nära hjärtat, när man jobbar med färg går det att göra så mycket.

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt