Dackarna har satsat friskt under våren med hjälp av sina starka ideella krafter, ett 25-tal pensionärer. Utan dem hade det inte varit möjligt att dra alla nya projekt i hamn, understryker Jonas Olvenius med tacksamhet i rösten när vi slagit oss ner i restaurangen med några timmar kvar tills motormullret hörs över ovalen igen.
Det stora lyftet är en ny restaurangdel med tillhörande pub, som byggts av Byggservice i Målilla. I utgången av första kurvan har den inte så välutnyttjade betongläktaren klätts i trä, med valfritt sitt- eller ståplatser i fem våningar där man kan äta en bit mat och dricka något gott medan man tittar på speedway.
– Till skillnad mot vår VIP-avdelning, som bara är till för slutna sällskap i huvudsak våra samarbetsparners när det är match, är den här restaurangdelen till för allmänheten som vi vill kunna erbjuda något mer än bara korv, hamburgare och läsk, säger Jonas Olvenius. Runt 200-220 gäster tar vi in, sedan är det fullt.
Efterfrågats av publiken
Det här har man hört efterfrågats av publiken, särskilt i semestertider när gäster vill kunna äta någonting inför matcherna, men också vid slutspel när mycket bortafans kommer.
Så under säsongsuppehållet har man flyttat fram en av kioskerna, den äldsta på arenan.
– Så vi var lite oroliga när den lyftes på plats i anslutning till läktaren, så att den skulle hålla, säger Olvenius. Nu har vi byggt om den, installerat vatten och avlopp och dragit in el. Den går som en egen enhet, där vi kommer ha en kokerska anställd under matcherna. Det här har vi slitit med i tre år nu, för att ha råd.
Investerat en halvmiljon
Det rör sig om en investering på runt en halv miljon kronor, där tanken är att man ska få tillbaka pengarna på två-tre år.
– Det här ligger i tiden och så hoppas vi förstås det ska bidra till ett ökat intresse för speedwayen i Målilla, så publiken hittar tillbaka. Så har vi ju tractorpullingen över en helg och den här delen kan utnyttjas på ett helt annat sätt när det är GP, för VIP-platserna är slutsålda sedan i februari. Vi måste utveckla oss, det behöver vi göra hela tiden.
Nu är de senaste årens publiksiffra inte på något sätt rättvis med tanke på att pandemin begränsat. Men – faktum kvarstår, intresset för sporten har minskat. Rekordet står sig från 2007, då publiksiffran snittade på 5 350.
– Innan pandemin hade vi ett snitt på 3 400 i publiken, det hoppas vi komma upp till redan ikväll. I vippen har vi 450 matgäster per match, det är i stort sett slutsålt varje match. Sponsorerna har vi med oss.
Rekord i sponsorintäkter
Fjolårets SM-mästare känner av medvinden, inte minst när det kommer till sponsorerna som sagt. Guldet har fått fler att vilja synas på Skrotfrag arena.
– Så är det, säger Jonas Olvenius, det är attraktivt att synas hos Dackarna efter SM-guldet. Vi satte rekord i fjol, när det kommer till sponsorintäkter, målsättningen var att slå det i år – och det har vi gjort.
– Så nu har våra åtta stora reklamskyltar kompletterats med ytterligare fyra som ramar in stora vallen där folk kan stå och sitta i gröngräset. Det har aldrig varit så mycket reklam på arenan som i år.
Stora förberedelser
Det ligger både spänning och förväntan i luften en dag som denna, när det är hemmapremiär och Dackarna ska ta emot Indianerna från Kumla.
– Det är alltid lite pirrigt och nervöst så allt är i sin ordning till första hemmamatchen, men vi hade arbetslördag i helgen, vi kan kalla det ett genrep, det känns som vi ligger bra i fas.
Satsningen på en hoppborg, som ska placeras där kiosken stod tidigare, hinner man dock inte bli klara med till i kväll.
– Vi letar fortfarande personal till den biten. Föreningarna här omkring har sagt nej, så nu har vi gett oss in i Vimmerby kommun och letar folk, berättar Jonas Olvenius.