Spring ett varv runt jorden-utmaningen var ett initiativ som många skolor i Sverige, cirka 180 stycken, hoppade på från måndag till fredag den här veckan.
Den idrottsprofilerade skolan Prolympia i Virserum såg det som en naturlig del i sin rörelsesatsning och anslöt. En sträcka på 200 meter med start- och målpositioner har varit utmarkerad på skolgården och det var inte särskilt svårt att få barnen på låg- och mellanstadiet att finna glädjen i att röra sig.
– Eleverna får springa eller gå på rasterna och fritids och ta brainbreaks för att komma ut och röra på sig, vilket vi uppmanar dem till. Högstadieeleverna har sprungit på sina idrottslektioner. Vi ska tillsammans med alla andra deltagande skolor samla så många varv som vi bara kan. Vi har rastvakter som räknar antal varv per elev och målet är att vi tillsammans ska ta oss ett varv runt jorden, säger Emma Svensson.
Varför var det givet för er att haka på denna utmaning?
– Det handlar framför allt om den rörelsesatsning som vi går nu med att få in mer rörelse på i huvudsak raster. Vi har ganska många stillasittande elever som väljer att inte gå ut på rast så det är ett sätt för att utmana dem. VI hade en hoprepsutmaning för några veckor sedan och då kom vi upp i nästan 100 000 hopp. Det är en sådana grejer som vi gärna hoppar på, säger Emma Svensson.
"Ska förankras i skolan"
Forskning visar att barn och unga rör sig för lite och är stillasittande en för stor del av dagen. I dag när bara 44 procent av pojkarna och 22 procent av flickorna den rekommenderade nivån på 60 minuter fysisk aktivitet om dagen.
– Vid denna utmaning är det inga problem att få med eleverna på låg- eller mellanstadiet. Så fort det blir en utmaning när man tävlar mot andra skolor så blir de mer taggade. Det är en stor utmaning att få med eleverna på högstadiet.
Emma Svensson berättar att Prolympia planerar för att få in mer rastaktiviteter med utmaningar för eleverna.
– Tanken är att jag, Jonathan (Sahlström) och Carin (Närklin Andersson) ska skriva skolans projektplan för hur vi kan skapa mer rörelse på rasterna. Det är en del i den rörelsecoachutbildning som jag och Jonathan går och som Carin har gått. Det vi gör ska förankras i skolan och bli något som vi använder. Vi har inte kommit så långt eftersom vi är precis i starten av utbildningen.