Annons:

UTREDNING OM TVÅNGSMATNING KLAR – SÅ SER KOMMUNEN PÅ HÄNDELSEN

Joachim Åberg, verksamhetschef inom vård och omsorg i Hultsfreds kommun, som utrett anmälan om tvångsmatning. Foto: Lotta Madestam

UTREDNING OM TVÅNGSMATNING KLAR – SÅ SER KOMMUNEN PÅ HÄNDELSEN

Utredningen är klar. Den medarbetare inom hemtjänsten som anklagats för att ha tvångsmatat en brukare anses inte ha följt de förhållningssätt och den värdegrund man ska arbeta efter och verka för.
– Medarbetaren är inte längre kvar i verksamheten, säger verksamhetschef Joachim Åberg.

Annons:

Socialförvaltningen slår fast att medarbetaren inte skött sitt jobb som önskat. Det står klart sedan man gått till botten med de uppgifter som framkom tidigare i våras. Under tiden har medarbetaren varit avstängd.

– Det är en gedigen utredning som gjorts, där vi pratat med både brukaren och personal, säger Joachim Åberg.

Uppgavs tvinga i brukaren mat

Det var i mars som det framkom uppgifter om att en medarbetare inom hemtjänsten tvingade i en brukare mat genom att hålla för näsan. När brukaren gapade för att få luft uppgavs medarbetaren ha stoppat in maten trots att brukaren tydligt sagt nej till mat, stod det i anmälan.

Så fort uppgifterna kom till enhetschefens kännedom upprättades en Lex Sarah-rapport i vilken man kunde läsa att den enskilda medarbetaren ”brustit i bemötande, omsorg samt begått övergrepp mot en specifik brukare vid upprepade tillfällen under en längre period”.

Utredningen klar

På onsdagen kunde Joachim Åberg meddela att utredningen är klar.

– Den visar att medarbetaren inte har följt de förhållningssätt och den värdegrund som vi ska jobba efter och verka för – men, tillägger han, det som sagts i anmälan stämmer inte till alla delar.

Joachim Åberg vill därför inte fortsättningsvis kalla det för tvångsmatning.

– Nej, inte på det sätt som framkom först, utan brukaren har ätit dåligt och behöver äta, varför medarbetaren i bästa välmening försökt att få brukaren att äta. Man har inte tagit ett nej för ett nej. Men det har inte hållits för någon näsa, det är snarare så att vi fått det bekräftat att det inte skett.

Utredningen visar att det skett under en längre tid.

– Det är olyckligt att man har sett det här, men inte reagerat på det sätt som vi önskar så vi hade kunnat ta i det tidigare. Utan det har fått pågå under några månader, de dagar medarbetaren varit i tjänst.

Du sa i inledningsskedet att du såg mycket allvarligt på det inträffade, hur ställer du dig till det idag?

– Jag står fast vid att det är olyckligt, allvarlighetsgraden är inte riktigt lika hög som i den anmälan vi såg. I anmälan var det mer tvångsmatning, än vad som framkom i utredningen.

Ingen anmälan till IVO

Kommunen väljer att inte göra en anmälan till IVO, Inspektionen för vård och omsorg, med motiveringen att det inte varit en risk för allvarlig skada.

– En av åtgärderna framåt är att verksamheterna fortsätter diskutera vår värdegrund, "Vi möts i en känsla av värdighet", vårt salutogena förhållningssätt och KASAM, och hur vi håller det levande som en central del i allt vårt arbete. Allt vi gör utgår från brukarens behov. Vi behöver också föra diskussionen, hur vi hanterar när någon inte vill äta. Det är var och ens ensak, så man är trygg som medarbetare om brukaren bestämt själv att man inte vill äta.

Den medarbetare som varit aktuell i utredningen är inte längre kvar i verksamheten, uppger Joachim Åberg.

Annons:

Lotta Madestam

lotta.madestam@dagenshultsfred.se

073 848 65 05

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt