Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Hultsfred. Genom att använda Dagens Hultsfred tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

  • Räddningstjänsten i Hultsfred var först i Sverige med att testa och använda VA-glasögon under en fiktiv utryckning på onsdagen. Foto: Räddningstjänsten i Hultsfred

  • Insatsledaren på plats kan få viktig information från bakre ledning på stationen om man har de speciella glasögonen på sig. Foto: Räddningstjänsten i Hultsfred

Hultsfred först med att testa unik teknik – glasögon ska underlätta arbetet

Räddningstjänsten i Hultsfred är först ut i Sverige att prova den senaste tekniken gällande ledningsstöd med AR-glasögon. 
– Man ser både verkligheten och en dataskärm i samma sekvens när man har på sig den speciella glasögonen, säger Michael Hesselgård på räddningstjänsten i Hultsfred. 

Annons:

Räddningstjänsten i Hultsfred är alltid öppna för nya moderniteter. När de fick möjligheten att vara med och utveckla ett projekt gällande AR-glasögon tillsammans med Lars Lundmark på företaget Skyskol kom ett positivt svar.

– Dessa AR-glasögon påminner en hel del om VR-glasögon men det är Microsofts produkt och man kan se igenom glasögonen, säger Michael Hesselgård. 

Kan användas vid olika larm

I samband med räddningstjänstens arbete vid utryckningar på olika slags larm kan den tekniska lösningen komma till användning avseende kommunikation mellan insatsledaren på plats och bakre ledning på stationen. 

– I vårt fall så kopplar vi upp ett Teams-möte där man kan sitta inne på brandstationen som bakre ledning och hjälpa räddningsledaren på plats som har utrustats med glasögonen med kamera. Som bakre ledning ser man exakt vad insatsledaren ser på olycksplatsen. Det blir som ett hologram, likt en dataskärm, så insatsledaren ser min dataskärm i sina glasögon och kan ta del av information i form av kartor, bilder och ritningar, säger Michael Hesselgård. 

Det finns flera intressanta funktioner som Hesselgård tar upp. Genom att ta bild på en bils registreringsnummer går det att få fram information om var det är bäst att klippa upp bilen. 

– Du kan stå bredvid bilen som har krockat och får upp information med bilden över bilen var den ska klippas och inte klippas. Du får upp det i glasögonen. Du ser både verkligheten och en dataskärm i samma sekvens. Det är väldigt häftig teknik, säger Hesselgård. 

"Inte helt färdigutvecklad"

I tre veckor har räddningstjänsten i Hultsfred testat den teknikutrustade glasögonen. Som avslutning på testperioden fick medarbetarna använda utrustningen under en testinsats. 

– Glasögonen är inte färdigutvecklade utan vi var de första som fick testa dem för att försöka påverka utvecklingen. Det finns ett antal räddningstjänster som är intresserade av att testa tekniken och se vad som går att göra med den. 

Är det något som ni ska införskaffa er?

– Vi skulle vilja ha det men just nu känner vi inte att produkten är helt färdigutvecklad för att bara implementeras i vår organisation. Vi vill vara med och påverka utvecklingen för att införa den när den är klar. 

"Hitta ett arbetssätt som passar"

Får företaget produkten så driftsäker och enkel som möjligt kommer räddningstjänsten vilja lägga beslag på tekniken. 

– Det krävs att vissa åtgärder görs eftersom det kan vara en tröskel för våra medarbetare. Det gäller att hitta ett arbetssätt som passar och det är klart att det tar mycket fokus när det är saker som flyger omkring. Det kommer upp en dataskärm när du är ute och går. Vi tror jättemycket på tekniken om man hittar rätt arbetssätt. 

Vad kan den tekniska lösningen hjälpa er med?

– Det blir ett bra stöd för den som är ute på olycksplatsen och likadant för den som sitter som bakre ledning och kan följa händelseförloppet. Det är lätt att säga en sak men att förstå hur det ser ut på platsen är svårt. På det här sättet blir det mycket enklare att vara ett beslutsstöd och hjälpa till. Det är helt otrolig teknik.

"Utvärderat många saker"

Det är ett samarbete mellan Skyskol, HeroSight och räddningstjänsten i Hultsfred som har lett fram till att de har fått testa den nya tekniken. 

– Vi har haft mycket kontakt med Skyskol som tycker att vi är utvecklingsbenägna. Hittar vi en god teknik som vi tror på så försöker vi få in den för att underlätta vårt arbete. Vi vill testa, känna och klämma. De får ärliga svar från oss om det är bra eller dåligt. Vi har utvärderat många saker på ett bra sätt som gör att de uppskattar samarbetet. 

Annons:

Ossian Mathiasson

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagenshultsfred.se

0703787116

0 kommentarer

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

+ =  

Annons:

Gå tillbaka till mobilversion