Annons:

  • Tummen ner för

    Åse Nord och Pia Johansson reagerar på de höga trottoarkanterna, även vid passagerna till varje villatomt (bilden). Innan arbetet är klart ska det dock på ett lager asfalt till på gatan. "Det var positivt att höra, vi får se hur det blir då", säger Åse som också tänker på hur rullstolsburna ska ta sig upp på GC-vägen. Foto: Lotta Madestam

  • Tummen ner för

    Åse Nord och Pia Johansson är starkt kritiska till förändringarna på Aspedalsgatan och ger ett exempel. "Kommer man från Gränsgatan och ska nedåt, då måste cyklister och rullstolsburna köra mot trafiken en bit för att komma till närmsta passagen", som på bilden. Foto: Lotta Madestam

  • Tummen ner för

    Bilister respekterar inte nyheten med enkelriktat på Aspedalsgatan. Spår i jorden vittnar om hur en bilist tvingats köra åt sidan vid möte. Foto: Lotta Madestam

  • Tummen ner för

    I korsningen med Lindvägen smalnar cykelbanan av. "Vid möte får inte båda plats utan en måste ge sig ut på vägen – mot trafiken. Jag har själv råkat ut för det och svor rejält när jag fick studsa ner för de jävla höga kanterna", säger Åse Nord. Foto: Lotta Madestam

Tummen ner för "nya" Aspedalsgatan – projektledaren motiverar förändringen

Aspedalsgatan är numera enkelriktad till förmån för en gång- och cykelväg. Kort efter förändringen började boende i området se flera problem.
– Jag ser dagligen bilister som kör åt fel håll, mot enkelriktat, säger Mirja Pihl von Schantz.

Annons:

Hon är en i raden som ifrågasätter förändringen.

– Ska jag vara ärlig förstår jag inte riktigt anledningen. Jag tänker att det gjorts för att få ner hastigheten, men då är trafikfaran betydligt större nu när bilister bryter mot enkelriktat. Jag är rädd att det snart blir en krock och folk kör väldigt, väldigt fort. Förmodligen för att man vill minimera risken att få möte.

Hur stort skulle du säga att just det här problemet är?

– Stort! Det händer dagligen, senast i dag på morgonen. Nyligen fastnade en bilist och blev hängande över trottoarkanten för att föraren fick möte och man ser regelbundet bilister som tvingas backa tillbaka.

Just att bilister kör mot enkelriktat fick också Dagens Hultsfreds reporter bevittna.

Tvingas till lång omväg

Boende i Ekeberg tvingas nu köra en lång omväg, för att komma till centrum, skola och förskola.

– Det borde kunnat räcka att ha enkelriktat fram till korsningen vid Gränsgatan, så hade den vägen kunnat användas, säger Mirja Pihl von Schantz. Det här gör ju dessutom att Norra Oskarsgatan blir mer trafikerad, när alla måste köra den vägen via Bygg-Kjells.

Boende i området fick ut en enkät innan projektet inleddes. Lämnade ni era synpunkter då?

– Vi tänkte mest att det var roligt att det händer något och tyckte att det kommer bli jättebra när vi hörde om pumptrackbanan. Utan det är nu när vi ser resultatet som vi reagerar, vi förstod nog inte riktigt innan, särskilt inte det enkelriktade och hur långt den skulle gå. Varken vi eller de vi pratat med tycker att boende i området har fått så mycket information. Sedan får jag erkänna att vi inte ringt och frågat heller, det är ju ändå vår uppgift att ta reda på fakta kanske, tillägger hon, men det har vi inte gjort.

”Behöva kryssa runt”

Mirja Pihl von Schantz får medhåll av Malin Apell. Hon reagerar mest på att det är enkelriktat ända upp till Lindvägen och hade också uppskattat om man nått Gränsgatan från båda håll, så många bilister sluppit köra omvägar för att ta sig mot centrum.

– Jag bor på Rönnvägen och att behöva kryssa runt på flera gator för att ta sig mot centrum känns ganska frustrerande. Speciellt när man tagit sig dit på ett mycket smidigare sätt innan.

– Och just nu slussas man genom vägbyggnationen vid Frendo. Det skapar ännu mer irritation. Men något som jag tycker de ska ha cred för är pumptrackbanan de tänker göra. Det låter som en bra och kul idé, säger Malin Apell.

”Tvingas köra mot trafiken”

Åse Nord och Pia Johansson är kollegor och tar ofta cykeln till jobbet på Lindgården. De har redan stött på problem de vill lyfta.

– Problemet är när man kommer från tvärgatorna, då kommer man inte upp på gång- och cykelvägen för att trottoarkanterna är extremt höga. Jag kommer från Fridhemsgatan och tvingas cykla på vägen nästan ända upp till Gränsgatan där det finns en passage. Annars måste jag lyfta upp cykeln, berättar Pia Johansson.

– Och kommer man från Gränsgatan och ska nedåt, då måste man cykla mot trafiken en bit för att komma till närmsta passagen, tillägger Åse Nord, som tänker att det är samma problem för rullstolsburna.

Vad tycker ni om förändringen?

– Vi pratar som cyklister och tycker inte om det. Vi kör hellre på vägen, för det blir en för markant kant man ska ta sig upp för. Vi reagerar också på korsningen med Lindvägen, där smalnar cykelbanan av. Vid möte får inte båda plats utan en måste ge sig ut på vägen – mot trafiken. Jag har själv råkat ut för det och svor rejält när jag fick studsa ner för de jävla höga kanterna, säger Åse Nord.

Kan allt bara vara en vanesak?

– Nej! Vi förstår inte syftet helt enkelt. De som projekterat det här, cyklar de överhuvudtaget, frågar sig Åse Nord.

Förklarar anledningen 

ÖSK:s projektledare Simon Råsbacken kan berätta att det ska på ett lager asfalt till på gatan, vilket gör att trottoarkanterna och passagerna vid varje infart till husen inte blir fullt så höga som de är nu.

– Det går att komma upp på GC-vägen vid tre passager och vid varje infart till husen, skriver han i ett svar på mail.

– Gällande att bilar kör mot enkelriktningen är ett polisärende och inget som vi kan göra något åt. Vi har några vägmärken som ska upp för att allt ska vara färdigt.

Hultsfredsbor ifrågasätter skälet till förändringen. Så här förklarar Simon Råsbacken:

– Anledningen till att vi valde att ha enkelriktningen hela vägen till Lindvägen var just för att inte all trafik ska smita över Gränsgatan. Då kommer trafiken på den villagatan öka och trafiksäkerheten minska då det cyklar mycket skolungdomar här.

– Men, tillägger han, väljer man att cykla eller gå i stället för att ta bilen när man ska till centrum eller exempelvis Hagadal så är det lika långt nu som det var innan.

Annons:

Lotta Madestam

lotta.madestam@dagenshultsfred.se

073 848 65 05

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt