Annons:

Problemen fortsätter: flera kablar avgrävda – har polisanmälts

Open Infras problem fortsätter – nu i Mörlunda. Företagets entreprenör har grävt av kablar till både el och fiber, som här på Stationsvägen där Transtema lokaliserade en avgrävd fiberkabel. Foto: Lotta Madestam

Problemen fortsätter: flera kablar avgrävda – har polisanmälts

Open Infras problem fortsätter – nu i Mörlunda. I samband med grävarbete på orten har fiberföretagets entreprenör grävt av både fiber- och elkablar.
– Det känns onödigt att det sker, alla som gräver i marken ska ha gjort en ledningskoll, säger Björn Persson, regionchef på Eon.

Annons:

Den senaste tiden har flera av Eons kunder i framför allt Målilla och Mörlunda drabbats av strömavbrott. Förklaringen är enligt Eon att Open Infras entreprenör, som gräver för fiber på de båda orterna, grävt av elkablar.

– Alla som gräver i marken ska ha gjort en ledningskoll, då får man reda på om och var ledningar finns i backen. Gör man inte det fullt ut så löper man stor risk att åsamka strömavbrott genom att gräva på befintliga kablar, säger Björn Persson.

Christer Björk, chef för Lokalnätsaffärer Region Nord, Nässjö, skräder inte orden.

"Detta bolag har ingen förståelse för vad som kan komma i vägen. De bara kör över allt, bara för att få framdrift", skriver han i ett mail till vår tidning.

Fått stora problem

Det finns rutiner och regler på hur grävning får utföras. Via Ledningskollen görs ansöka om att få kartor på var kablar finns i marken.

"Samt att vi och andra aktörer kommer ut och markerar i fält var vi finns. Detta väntar fiberbolaget inte på. De bara kör på utan att bry sig om vad som finns i marken", säger Christer Björk.

Eon har på grund av detta fått stora problem.

"De gräver av våra kablar som finns i marken nästan dagligen. Med påföljd att det blir strömavbrott", fortsätter Christer Björk i sitt mail.

Eon säger sig försöka styra upp fiberbolaget för att inte gräva vidare utan tillstånd och kabelvisning.

– En stor noggrannhet inför grävning är något vi definitivt vill att man ska ta till sig, säger Björn Persson.

Vad säger du om att Eon drabbas på det här sättet och i förlängningen era kunder?

– Det är klart att vi tycker det är tråkigt. Sådant här inträffar under grävsäsong och i samband med hela fibernedläggningen har vårt elnät blivit utsatt ganska mycket, säger Björn Persson och fortsätter:

– Många av de här fallen beror på att man slarvat med sin koll var det finns ledningar. Det känns som onödigt att det sker. Absolut!

Ett 20-tal drabbade hushåll 

Telia är en annan aktör som drabbats så sent som i veckan. En avgrävd fiberkabel lokaliserades till Stationsvägen.

– Vi hade anställda på plats i Mörlunda under torsdagen för att laga det som är skadat åt vår uppdragsgivare Telia, bekräftar Mikael Lindström, servicechef på Transtema.

Enligt Telia ska ett 20-tal hushåll ha drabbats.

– Kabelfelet ska ha åtgärdats efter ett drygt dygn, säger Kim Sjölund, pressansvarig.

Hur vill du kommentera det som hänt?

– Det är så klart alltid beklagligt när det orsakar problem för våra kunder. Vi gör alltid vad vi kan för att åtgärda problemet så fort som möjligt. Det beror förstås på situationen, men det krävs ofta ganska mycket för att åtgärda en sådan här skada, för det är mycket som finns i kabeln. Så det är ett omfattande arbete, säger Kim Sjölund.

Eon har också gjort en anmälan till polisen om skadegörelse efter det som hänt.

Här kan du också läsa: Fiberföretaget bemöter kritiken: "Har en tät dialog"

Annons:

Lotta Madestam

lotta.madestam@dagenshultsfred.se

073 848 65 05

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt