Annons:

Fiberföretaget bemöter kritiken:

Nu bemöter fiberföretaget kritiken. Foto: Lotta Madestam

Fiberföretaget bemöter kritiken: "Har en tät dialog"

Open Infra säger sig ha lagt till ytterligare ett steg i utsättningsprocessen för att säkra upp grävningarna.
”Trots det skedde ytterligare en avgrävning och vi fortsätter därför dialogen för att det inte ska fortsätta att ske”, skriver Anya Alenberg, kommunikationschef på Open Infra, i ett mailsvar.

Annons:

Problemen har varit många för fiberföretaget Open Infra under deras fibrering av flera orter i södra kommundelen.

Tidigare i veckan blev det känt att ÖSK tagit över återställandet av gatorna i Målilla sedan det arbetet inte gjorts av entreprenören på utsatt tid. Vilket också resulterat i ett vite på en kvarts miljon kronor, som Open Infra betalat.

– Återställningen har varit katastrofal i just Målilla och Rosenfors efter dessa fibergrävningar och så får det absolut inte vara, sa Simon Råsbacken, projektledare på ÖSK, i veckan.

Problemen fortsätter

Arbetet har flyttat söder ut, till Mörlunda där problemen fortsatt för Open Infra. Nu med att entreprenören grävt av el- och fiberkablar. Elkablarna upprepade gånger den senaste tiden, enligt Eon.

”Vi har en tät dialog med Eon för att hitta var det felar”, skriver Anya Alenberg i ett mailsvar till Dagens Hultsfred.

Hon försäkrar att företaget begär ut utsättning av ledningar flera gånger dagligen över hela Sverige och har en god rutin för detta. 

”När det gäller Mörlunda har vi begärt utsättning i god tid hos Ledningskollen för de sträckor vi ska gräva. Totalt rör det sig om cirka 120 400 grävmeter, exklusive tomtgrävningar för hela Mörlundaområdet. Vi har fått svar och fått kartor, och ändå har kablar blivit avgrävda, från vad vi kan se, där det inte ska ligga någon kabel. Det här är ett problem för oss och alla som blir påverkade”, skriver Anya Alenberg.

Säkrat upp ytterligare

Open Infra säger sig ha haft en dialog med Eon från första gången det hände och ytterligare ett steg i utsättningsprocessen har lagts till för att försäkra att allt är okej.

”Det har gjort grävningen säkrare. Trots det skedde ytterligare en avgrävning och vi fortsätter därför dialogen för att detta inte ska fortsätta ske”, skriver hon och tillägger:

”För oss är det viktigt att utsättningsprocessen verkligen fungerar, och det är väldigt sällan de inte fungerar. Men när det inte fungerar påverkar det leveranstiden i fiberutbyggnaden negativt, men så klart blir även övriga i området påverkade i onödan om det är exempelvis elnätskablar. Men som sagt, det sker väldigt sällan och vi försöker nu tillsammans med Eon att säkra upp att det inte sker igen”.

"Borde legat djupare"

Vad beträffar Telias kabel förklarar hon det med att den låg för grunt, något som både Open Infra och Telia kommer att titta närmare på.

"Den kabeln var utsatt, alltså markerad på plats men kabeln låg för grunt på det stället och grävmaskinisten fick med sig kabeln oavsiktligt. När sådant sker görs en felanmälan till nätägaren omgående, det finns rutiner för det. Jag kan inte uttala mig om Telias kabel ligger för grunt på hela sträckan men på de bilder jag sett från just denna plats så är vår uppfattning att den borde ha legat djupare".

Eon har gjort en polisanmälan om skadegörelse efter senaste avgrävningen i Mörlunda.

"Det har inte kommit till vår kännedom, så jag kan inte kommentera det", skriver Anya Alenberg.

Här kan du också läsa: Problemen fortsätter: flera kablar avgrävda – har polisanmälts

Annons:

Lotta Madestam

lotta.madestam@dagenshultsfred.se

073 848 65 05

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt